עמוד הבית     בריאות     מדריך לגמילה מעישון     מפסיקים - המדריך לגמילה מעישון. המשבר
מפסיקים - המדריך לגמילה מעישון. המשבר
בפרק השביעי של המדריך לגמילה מעישון נמנה את הגורמים למשבר הפוקד לרוב את מי שמבקש להיגמל מעישון. מהי תסמונת גמילה, ואיך מתמודדים עם מצבי הרוח והרצון לאכול הרבה?

המשבר המאפיין את שלב הגמילה מעישון מתחלק לשני גורמים עיקריים: הפיזי והפסיכולוגי. על פי סקר של משרד הבריאות, 35% מהנגמלים דיווחו שהם חזרו לעשן כתוצאה מקשיים פיזיים: עצבנות, חוסר ריכוז ונדודי שינה. 27% חזרו לעשן בשל "פיתויים" מהסביבה. 16% חזרו לעשן כתוצאה מתלות פסיכולוגית: מצבי רוח ומצבים נפשיים. 9% חזרו לעשן בגלל השמנה, ו-13% ללא סיבה מיוחדת.


אחרי שהמעשן מתגבר על הפן הפיזי שבגמילה הוא מתפנה לטפל בפן ההתנהגותי, כלומר, כיצד להשתחרר מההרגל. אחד הקשיים הגדולים עליו מדווחים הנגמלים הוא ההתמודדות עם הזמן הפנוי ללא הסיגריה.

נגמלים רבים חוששים מאוד שהפסקת העישון תגרום לעלייה במשקלם. כשבוחנים את התועלת שבהפסקת העישון מול הסיכוי לעלות במשקל, יש לקחת בחשבון שהעומס שנגרם ללב כתוצאה מעישון חפיסת סיגריות אחת ביום שקול למשקל עודף של 45 קילוגרמים.
חשוב לציין שהעלייה במשקל אינה הכרחית עבור מי שמבקש להפסיק לעשן. מומחים ממליצים לשנות את הרגלי האכילה והפעילות הגופנית כחלק מהשינוי הכללי באורך החיים.

המעשן מתמודד עם מספר תופעות לוואי בזמן הפסקת העישון:
1. תסמונת גמילה המתבטאת במתח, חרדה, עצבנות, כאבי ראש, נדודי שינה, חוסר ריכוז, הזעה מוגברת, רעד בידיים וכו'. הטיפול המומלץ במקרה זה הוא תכשירים תרופתיים כגון צ'מפיקס או זייבן בהתאמה לפי דרגת ההתמכרות.

2. ירידת רמת הסוכר בדם המתבטא בדיכאון, עצבות, עייפות, אפטיות, השתוקקות מוגברת למתוק והרגשת רעב. הטיפול במקרה הזה הוא גם על ידי בניית תפריט מיוחד והתאמת הרגלי אכילה על פי המצב. במקרים קיצוניים גם מומלץ ליטול כדורי גלוקוז.

3. הפרת האיזון הכימי בגוף המתבטאת בצרבת ובהשתוקקות לעשן. הטיפול הוא על ידי התאמת תפריט מזונות על ידי הדיאטנית.

4. רפלקס מותנה המתבטא על ידי השתוקקות לעשן במצבים בהם המעשן היה מורגל לעשן כמו אחרי האוכל, על הבוקר עם הקפה, כשנכנסים לאוטו וכיוב''. הטיפול הוא טיפול התנהגותי שמתמקד בהעלאת השליטה העצמית של המטופל ושינוי המצב הקבוע בו הוא שרוי. צריך לנתק את המטופל מגירויים שונים ולהסיח את דעתו מהמצב בו הוא רוצה לעשן.

5. התנקות הגוף המתבטא בשיעול, עייפות, יובש בפה, כאבי ראש, צרידות קלה וסחרחורות. בתקופת התנקות הגוף מומלץ על טיפול המבוסס על תרגילי הרפיה ונשימה, פעילות גופנית ושתייה מרובה. כמובן, חשוב גם לנוח.

6. התלות הפסיכולוגית בסיגריה היא תופעת הלוואי שהכי קשה לשבור. הסימנים הם חוסר יכולת של המטופל לתפקד ללא סיגריה, ואמונה כי העישון משפר את התפקוד במצבים אלה. גם כאן מומלץ לעשות תרגילי נשימה ותרגולי הרפיה ולמצוא התנהגות חלופית לסיגריה. 

הדרך הכי טובה להתגבר על תופעות הלוואי הללו היא בעיקר לעשות ספורט. הספורט משחרר משהו במוח שגורם לתחושה של שחרור.
הוכח שתרופות המרשם מקלות ולעיתים ואף מעלימות את תופעות הגמילה.

לחצו כאן לפרק השמיני של המדריך לגמילה מעישון

רוצים להפסיק לעשן? למידע נוסף לחצו כאן
לפורום הפסקת עישון של ד"ר אריק שכטר לחצו כאן


לחצו כאן לספיישל גמילה מעישון באתר חיים טוב


 



להתחברות לערוץ הבריאות התקשרו: HOT *6900 ,YES *2080

לכתבות נוספות:
נזקי פרסום הסיגריות
תפקיד הרופא בתהליך הגמילה מעישון

שלח לחבר הדפס
הוסף תגובה 


ד"ר אריק אלפר
מיכל ינאי
הדס וענבל